
Dagens ETC ber en rad profiler syna 2025 och spå 2026. Bland andra Sverker Sörlin, Siliva Kakembo och Erik Helgeson.Bild: Press, Lexi Oprean, Hanna Strid
Tack och hej till rasism, ojämlikhet, autokrater och ökade kostnader. Välkommen fram solidaritet, medmänsklighet, regeringsskifte och motståndskraft. Så låter det när Dagens ETC tar tempen på året som varit – och det som komma skall.
1. Om 2025 hade en titel, vad skulle det vara?
2. Vad vill du ta med dig in i 2026 och vad vill du lämna kvar?
Silvia Kakembo, vice vd för Arenagruppen

”Året då vi trodde att lågkonjunkturen skulle ta slut, men som slutade med att vi firade nyår med nio procents arbetslöshet”.
– Jag tar med mig en stor förväntan på regeringsskifte! Och jag ber till gud att få lämna kvar den massiva, rasistiska propagandan som menar att alla samhällets problem har sitt ursprung i invandring.
Christina Ohlsson, generalsekreterare för Makalösa föräldrar

”Sänkt stöd, ökade kostnader och växande skulder – så minns vi 2025”.
– Vi vill ta med oss våra medlemmars motståndskraft och den solidaritet som vuxit fram när ekonomin blivit tuffare för många ensamstående föräldrar. Det vi vill lämna kvar är politiska beslut, såsom sänkt bostadsbidrag, som fördjupat ojämlikheten och gjort barns uppväxtvillkor mer otrygga.
Sverker Sörlin, idéhistoriker, folkbildare och författare

”Annus autocratorum — självhärskarnas år”. 2025 var året då självhärskarna i Ryssland, Kina och USA visade sig verkligen vilja ta över världen – en extremt farlig utveckling. USA är förstås (ännu) inget självhärskardöme, men presidenten Trump tar varje tillfälle att likna en autokrat. Det kan också kallas imperiernas återkomst. Vi vänder på många sätt tillbaka till den värld som fanns före första världskriget, med en världsomfattande tävlan om naturresurser, aggressiva handelshinder, och en indelning av resten av världen i stormakternas intressesfärer.
– Inget av det jag skrivit ovan vill jag ta med mig in i framtiden. Jag skulle tvärtom vilja att dessa imperier släppte sina galna fantasier, helst redan på nyårsnatten, och i ett anfall av insikt och mildhet förklarade sin önskan att återgå till en regelbaserad världsordning byggd på humanitära principer (vilket dock inte kommer att ske snart, dessvärre).
– EU:s försök, trots många hinder, att bevara Europa som fredens, frihetens och demokratins försvarare.
– Det hopp som ligger i att 2025 var det år när förnybart, sol och vind, passerade kol och olja som energikällor. Tyvärr ökar även användningen av de senare, som också är imperiernas och autokraternas bränslen. Men, trots mörkret — solens och vindens triumftåg gör det möjligt att skymta en annan och ljusare världsordning.
Roland Boman (Framtiden för Jokkmokk), kommunalråd i Jokkmokk

”Väntan på något gott”.
– Jag vill ta med mig det som vi har uttryckt härifrån Jokkmokk – vikten av medmänsklighet. Det jag skulle vilja lämna kvar är det nya hårda svenska samhället där man inte bryr sig om varandra.
Signe Krantz, skribent och ordförande för Transammans

”2025 – året då världen f**cked around and found out”.
– 2026 vill jag ta med mig alla som insett att de som varnade för fascismen inte överdrev. Lämnar kvar gör jag gärna kompromisser med människor som aldrig ens skulle möta dig en tiondel på vägen.
Mahmoud Khalfi, imam i Stockholms moské

”Värdekrisens år – och människans uthållighet”.
–Jag vill ta med mig hoppet, sammanhållningen och tron på människans förmåga att stå upp för värdighet och rättvisa även i svåra tider. Jag vill lämna kvar cynismen, likgiltigheten och den normaliserade orättvisan – och hoppas att 2026 blir ett år av förnyelse, engagemang och positiv förändring.
Maria Moraes, oppositionsråd för MP i Linköping

”Alla tog ’ansvar’ – ingen tog ledning”.
– Jag tar med mig kravet på faktiskt ledarskap. Jag vill lämna bakom ursäkterna från styrande politiker.
Henrik Levahn, sångare i metalbandet Horndal

”Puckoåret med Trump och Tidö i ständigt nya sjuka triumfer”.
– 2026 får bli det hoppfulla året. Kongressval i USA där MAGA krymper och vi äntligen får regeringsskifte i Sverige, det vill jag se.
Dag Blanck, professor i Nordamerikastudier vid Uppsala universitet

”Året då många av våra accepterade uppfattningar övergavs”.
– 2025 får behålla ifrågasättandet av kunskap. Tar med in i 2026 gör jag den förnybara energins slutgiltiga genombrott (årets största vetenskapliga genombrott enligt tidskriften Science).
Erik Helgesson, f.d. vice ordförande för Hamnararbetarförbundet

”Sketår”.
– Jag vill ta med mig alla människor som visat omtanke för min familj och fackföreningen, som vågat stå för sina värderingar trots att det nog kostat de ganska mycket. Nästa år slipper jag helst fegisar, som alltid försöker lista ut åt vilket håll vinden blåser innan de bestämmer sig. Människor som inte vågar ta ställning mot folkmord eller övertramp på demokratiska rättigheter för att det kan kosta de något personligen. Det är ynkligt.